image accueil du logo de la rubrique
Objectif Microtransat

Objectif Microtransat

Vous êtes ici : Objectif Microtransat » Les robots-voiliers en mer

Les robots-voiliers en mer

D 21 mars 2012    


7-11 of March 2012 ; "BS3 endurance test" (ENSTA Brest)

- Total length of the path (broken line) : 146 km (78.9 nM) CURRENT RECORD
- Maximum distance from the departure point :
- Total time at sea : 77 hours
- Weather : strong during the first 10hrs (gust at 39kts) and lowering to 0-7kts
- Communication : SPot messages every 15 mn
- Autonomy, decision : total
- Control : waypoints
- Shase boat :

Jan 2012 ; "Objectif Cent Milles" VAIMOS attempt (IFREMER-ENSTA Brest)

- Expected : 100 milles Total length of the path (broken line) : 57.8 milles
- Maximum distance from the departure point : 17.2 milles
- Total time at sea : 19 hrs 20 min
- Weather : 10-15 kts
- Communication : high frequency (5 sec) low range
- Autonomy, decision : total
- Control : line following
- Shase boat : yes (constant visual control)
- website : http://www.ensta-bretagne.fr/jaulin/vaimosdouarn.html

Sept 2011 : "BS3 atlantic crossing attempt" (ENSTA Bretagne)

- Expected : 4000 milles (full Microtransat attempt)
- Total length of the path (broken line) : 54,45 milles
- Maximum distance from the departure point : 53.17 milles
- Total time at sea : 38 hrs
- Weather : 20-40 kts, rough sea
- Communication : only upstream (SPOT messages) every 8 hrs
- Autonomy, decision : total, robot was left alone
- hase boat : no (except launch and recovery)
- Cause of the failure : not clear (battery low, water leaks, several
- mechanical defaults...)

June 2011 : "Objectif Cent milles" Iboat attempt (ISAE Toulouse)

- Expected : 100 milles
- Total length of the path (broken line) : 58.3 milles
- Maximum distance from the departure point : 40.12 milles
- Total time at sea : 50 hrs
- Weather : 5-10 knts of wind most of the time (closed haul), up to 25 at the end
- Autonomy, decision : total expect a rerouting at 54 milles (approx, not clear on the logs)
- Shase boat : yes (constant visual control)
- Communication : small range high frequency (10 sec) bidirectional HF + Iridium bidirectional low frequency (15 min)
- Cause of the failure : battery low, failure mode was not tested, sail actuator get mad and eventually twisted a wire
Sept 2010 : "Pinta atlantic crossing attempt" (Aberystwyth univ)

- Expected : 4000 milles (full Microtransat attempt)
- Total length of the path (broken line) : 47.4 nautical milles
- Maximum distance from the departure point : 25 milles (123 milles
- including the last 14 days of passive drift)
- Total time at sea : 2 days with working computer + 14 days with probably no computer and only SPOT messages (351 nautical milles coverd)
- Weather : 20-40 kts, rough sea
- Communication : only upstream (SPOT messages and Iridium) every 6 hrs
- Autonomy, decision : total, robot was left alone
- Shase boat : no (except launch)
- Cause of the failure : not clear, robot did not succeed to reach the first waypoint

Dans la même rubrique


Prototypes Les prototypes Iboat



jeudi 24 septembre 2009
Prototypes Our first prototype is a 2.4m length sailing boat with one single sail mounted on a balestron. There are only two (...)



Monday 28 September 2009
Contrôles La commande est basée sur une approche de bas niveau : le navigateur calcule le cap à suivre pour atteindre le (...)



lundi 28 septembre 2009
Le projet depuis 2003 Un bref historique



mercredi 14 octobre 2009
Control Control algorithm is based on a low level strategy : the traveler calculates the heading of the next waypoint to (...)



Wednesday 7 October 2009
Iboat since 2003 Microtransat at ISAE, short story



Thursday 15 October 2009
Objectif Microtransat Objectif Microtransat



mardi 7 juin 2011
Microtransat challenge The final goal of the MICROTRANSAT challenge is to sail across the Atlantic ocean with a fully autonomous sailing (...)



Thursday 16 June 2011

Rechercher